Kekayaan Wang vs Kekayaan Jiwa

 

Assalamualaikum...

Dengan nama Sang Pencipta!

 

2991715882_ba66ff01c7

 

"Aman si Arlong! Nak pinjam duit bulan ni boley? Kalau boley nak 1K cukup ar" Persoalan yang biasa kedengaran di telinga ini.

"1K tu tak boley ar Mat, dalam 5rat tu boley arr lagi. Hang nak buat apa pinjam duit?"

"5rat pon ok ar. Aku bulan ni sesak sangat. Nak buat makan bulan ni"

 

Macam itu la kebiasaan aku. Ada sahaja kawan-kawan yang minta tolong bab kewangan. Memang tidak dapat disangkalkan lagi. Tanyalah kawan-kawan sekeliling saya. Mesti jawapan mereka YA!

 

Hidup sebagai Apprentice Malaysia Airlines, berapa la sangat incomenya bulan-bulan. Alaun bulanan RM800 + alaun dobi RM50 jumlahnya RM850. Tolak KWSP RM95 + Perkeso RM3.75, maka alaun bersih setiap bulan RM751.25.

 

"Hang ni Man, Aku pelik juga tengok hang, dapat sama ja dengan aku, tapi hang masih cukup nak hidup, siap boleh bagi orang lain pinjam duit hang lagi. Aku haram tak cukup langsung!" Begitulah ayat dari seorang kawan sebatch pada suatu hari.

Sometime tu, aku pun rasa juga apa yang kawan-kawan rasa. Mungkin sebab aku penah hidup susah, sebab tu aku rasa dengan RM7++ sebulan mencukupi bagiku. Sebagai anak felda, kesusahan adalah asam garam kehidupan mereka. Ini saya cakapkan anak felda dahulu, bukan seperti anak felda sekarang. Bagiku, RM7++ tu sudah agak banyak untuk menyara hidup aku yang bujang ini. Syukur padaMu Ya Allah kerana memberi aku kecukupan untukku.

 

Dan, tidak dinafikan, mungkin berkat syukur itu sendiri menyebabkan aku merasai apa yang aku ada sekarang sudah mencukupi. Sehendaknya, kita merasa syukur dengan setiap pemberian Allah. Tidak kira walaupun ianya hanyalah bernilai 1 sen! Bersyukurlah kita. Jangan takut untuk bersyukur! Allah menjanjikan orang yang bersyukur tidak akan jatuh dari titian sirath, tidak akan jatuh ke neraka Allah. Penyakit lari apabila mendekati orang yang bersyukur. Tidak akan mati kebuluran orang yang bersyukur hartanya dengan bersedekah. Itu janji Allah! Kenapa kita tidak percaya dengan janji Allah?

 

Adakah kekayaan yang aku cari? Wallahualam. Ramai yang kata, kalau masuk bidang aviation ni, satu bidang yang make money! So, adakah sebab itu aku masuk bidang ni? Moga Allah menjauhkan matlamat itu dalam hidupku. Ameen.

 

Setiap kita mengimpikan kesenangan, hidup dalam limpahan harta dan kemewahan. Selalu juga kita menganggap bahawa kekayaan harta benda lebih bermakna daripada kekayaan hati dan jiwa. Disebabkan itu, selalu kita terlajak dalam perbuatan kerana lebih mengejar kekayaan dunia melebihi kekayaan akhirat.

 

Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Bukanlah kekayaan itu harta yang melimpah, akan tetapi kekayaan (yang sebenar-benarnya) ialah kaya jiwa." (Riwayat Bukhari)

 

Masih ingatka kisah Qarun pada zaman Nabi Musa yang menjadi contoh manusia kufur dan angkuh dengan kekayaan yang dimiliknya? Dia bakhil, juga boros pada perkara-perkara yang tidak kena tempat (perkara haram), sedangkan Islam memerintahkan umat-Nya bersederhana dalam membelanjakan harta di samping mengeluarkan zakat yang difardukan. Bersedekah jika berkemampuan!

 

Mendapatkan kekayaan tidak salah sama sekali. Sesungguhnya kekayaan harta dan usaha untuk mendapatkan harta tidak menjadi halangan di dalam Islam selagi seseorang itu berusaha dan bekerja dengan cara yang halal dan menunaikan tanggungjawabnya dengan sempurna.

 

Namun mana yang lebih utama? Hidup mewah tetapi kosong jiwa atau hidup sederhana seadanya tetapi kaya jiwa? Jangan sampai mengejar kesenangan dunia sehinggakan duit bertakhta dihati. Menjadikan Allah no 2 dalam hati kita. Semoga Allah menjauhkan penyakit hati dari diri kita semua. Ameen.

 

"MONEY IS NOT EVERYTHING. BUT EVERYTHING NEED MONEY!"

Maybe true about that statement. If you think about this world only, yes, everything need money! But if you think the purpose of our life, you will say NO!

 

Wallahualam..

~ aman shah ~

"...man jadda wa jada..."

0 teguran dan kutukan: