Aku Dah Tunang!

Assalamualaikum...

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

 

 

Kalau meneliti hadis di atas, pasti akan kedengaran suara-suara berbisik di balik tiang,

 

" Benda baik, buat apa nak sembunyi? "

" Kan better kita hebahkan, baru laa orang lain tak 'masuk line' dah pasangan tu..."

 

Betul tak?

 

 

Hadis VS Pemikiran

 

Islam tidak pernah melarang umatnya berfikir. Sebaliknya lebih menggalakkan umatnya berfikiran secara terbuka. Setiap yang tertulis, pasti ada hikmahnya. Allah itu Maha Mengetahui. Hanya kita sahaja terbatas pemikiran kita. Tapi masih ada hati untuk menyoal?

 

Kenapa Islam suruh merahsiakan pertunangan? Tunang itu, bukanlah satu tiket untuk sebarang komitmen apa-apa lagi. Sebetulnya, pertunangan itu hanyalah untuk sesi berkenalan bagi pasangan 'bakal' pengantin. Bukanlah HALAL lagi untuk pasangan itu melakukan sesuka hati mereka atas tiket " Kami sudah bertunang " !!

 

Cuba kita tengok akan keadaan orang bertunang, jika mereka hendak keluar membeli perkakas perkahwinan, si 'bakal' pengantin wanita masih perlulah diiringi penjaganya. Dalam suasana sebegitu, kan terjaga ikatan yang bakal diikatkan. Dalam pada masa yang sama, disitu juga terlihat berkenalan dengan 'penjaga' bakal pengantin perempuan itu. Married is not about 2 persons only! Ia melibatkan orang sekeliling sama, maka berkenalanlah dengan bakal pak mertua or bakal abang ipar sama!

 

 

Pertunangan Bagaikan Lesen Besaq

 

Jika kita lihat zaman sekarang, jangan katakan sudah bertunang, dalam proses 'gelipren' dan 'boyapren' pun sudah diheboh-hebohkan. tengok sajalah dalam friendster, dalam facebook, dalam blog dan dalam macam-macam lagi alam maya ini, dengan bangganya menayangkan gambar-gambar boyapren dan gelipren pada semua orang. Dengan perasaan bangga pulak tu!

 

Bayangkan, ambil gambar dengan gelipren berlaga pipi, lepas tu pamer dekat facebook. Bangga dia ada gelipren. Orang macam ini, mahu diklasifikasikan sebagai orang jenis apa? Melakukan dosa, dan BERBANGGA dengan dosa dilakukan dengan mempamerkan pada dunia! (Semoga Allah memberikan hidayah pada mereka)

 

Keluar dengan kawan-kawan, bawa bersama boyapren ikut skali. Siap kenalkan pada semua kawan-kawan dia. Yang segak bergaya dengan body katang-katang ni laa boyapren dia! Lepas tu, kawan-kawan pun mangkuk sekaki. Dah nampak maksiat depan mata, bukan nak cegah dengan perbuatan atau pertuturan. Siap boleh tak der rasa apa-apa. Selemah-lemah iman, membenci perbuatan maksiat itu dengan hati sambil berdoa kepada Allah. Itu untuk selemah-lemah iman. Habis tu, dah tak der rasa apa-apa, TAK DAK iman dah laa kawan-kawan dia tu?

 

Tu baru bercakap pasal boyapren dan gelipren!

 

Dulu aman masa tak der lesen motor lagi, bawa motor pi sampai Alor Setar dari Bukit Kayu Hitam ikut jalan dalam. Ikut kampung-kampung orang. masih takut-takut lagi nak masuk jalan besar. Bila dapat jaa lesen, kalau boleh nak saja pi cari polis-polis trafik atau JPJ. Nak lalu depan! Nak tunjuk aman dah ada lesen.....

 

Macam tu laa orang yang sudah bertunang pada zaman sekarang. Dulu masa title pakwe makwe , nak bawa anak dara orang takut-takut lagi. Tak berani nak pi amik kat rumah. Tunggu dekat hujung jalan kampung saja. Balik pun tak sampai laa lepas maghrib. Tapi, bila sudah bertunang ja, selumber badak ja pi rumah anak dara aka tunang dia tu. Cakap dekat bakal pak mertua nak bawa keluar anak dara dia sat. Alasan nak pi cari barang hantaran. Balik slumber jaa dekat pukul 12 malam baru balik.

 

Yang mak ngan ayah si perempuan tu pun satu, moden laa sangat.

 

Adakah betul tindakan itu?

 

" Jangan biarkan dosa semalam penyebab kemusnahan rumah tangga yang dibina"

 

Tak tau la aman nak cakap apa lagi. Kalau nak cakap hukum, rasanya ramai sudah tau. Tapi, pasai apa masih berlaku juga suasana macam ni dalam kehidupan sekeliling kita?

 

Tepuk dada, tanya iman.Opss...tadi kat atas tu kata TAK DAK IMAN, macam mana nak tanya? Jangan tanya aman, aman pun tak tahu nak jawab macam mana lagi~

 

 

p/s : Sekadar meluahkan apa yang terbuku dalam hati.Selamat pengantin baru buat rakan-rakan yang baru melangsungkan perkahwinan!

11 teguran dan kutukan:

sarahfazalul said...

maman, entri yang bagus..moga semua dapat manfaat~ =)

jie said...

tq. buat saya berfikir n beringat lepas baca entri ni.

~ aman shah ~ said...

to sarah:

just berkongsi ilmu apa yg kita ada...


to jijah:

welkam...

cikTi said...

tazkirah yg santai,

ImaZahra said...

betul3

entri yg bgs.
keep it up.

ikhwana syuhada said...

ermm... kalau tak mampu benci dalam hati jelah bro aman...nak buat mcm mn yer dikelilingi oleh gadis2 yang bercouple...kang kita cakap lebih2 plak...xder kawan. hurmm.. hanya mampu benci dalam hati.....

future phenomenon said...

salam ziarah, jika mahu mengetahui rahsia melayu, islam dan kebangkitan akhir zaman sila mengunjungi www.nusanaga.blogspot.com

sEeKeRZ said...

serius.ingat tuan punye belog yg dah tunang.suspen je.

~ aman shah ~ said...

to cikti:
- santai sambil menasihati~


to imazahra:
- thanx, pujian itu hanya pada Allah


to ikhwana syuhada:
- kalau impikan syurga Allah, mampukah dengan selemah-lemah iman sebagai tiket memasuki syurgaNya. At least berusaha walau dalam bentuk tulisan sekalipun...


to future phenomenon:
- thanx for visiting here


to seekers:
- suspen ker? hehe... igtkn seekers ni pendiam, tp boleh tahan juga kt KPO aritu~

sEeKeRZ said...

suspen la sebab dr mase iftar kat masjid usamah gosip pasal aman nak kawen la nak tunang la ngalahkan statement pakcik lisam nak kawen tp xkawen2 pn~ingt kan dah makbul la doa kitorg,rupeny statement gempak je~

bukan pendiam aman,cume xsuke cakap..ade perbezaan yg nyate dsitu~

liyana said...

uik.. bukan ke?