Secubit Garam

Assalamualaikum..

 

cinta

 

ramai yang cakap..

 

” kami bercinta kerana Allah..untuk berkatnya..” ..

 

bercinta untuk berkahwin dan lahirkan anak anak yang dididik dengan cara hidup Islam itu sendiri..ini natijah cinta kerana Allah.. ..

 

tapi, untuk zaman sekarang??..hurm..

 

kadang-kadang manusia tersalah menganggap cintanya kerana Allah padahal percintaannya menyebabkan makhluk Allah lebih diagungkan daripada Pencipta makhluk itu sendiri. Allah diketepikan. Mungkin matlamatnya dah betul dan jelas, tapi jalannya tak syaro’ . Itu yang disedihkan..

 

Dalam Islam ade beberapa perkara yang perlu disegerakan. Pertama apabila solat telah masuk waktunya. Kedua, apabila jenezah hendak di kebumikan, dan yang ketiga, apabila anak gadis telah bertemu calonnya. Kalau dilambatkan, buruk padahnya. Maka dengan ni, kuranglah maksiat hati..

 

sebagai khalifah Allah, kita harus malu..malu utk melakukan perkara yang Allah tak redhai sebab kita ni bertaraf hamba Allah je kat muka bumi milik Allah nie. Sifat malu ni la yang akan menaikkan martabat kita. ..

 

bercinta itu tak salah..tapi, memuja cinta itu yang salah!!! kalau nak bercinta biarlah bersyara’..di atas landasan Allah! Kerana cinta sering melalaikan manusia dari mengingati Allah hingga kadang kala kesempurnaan ibadat terganggu. Yang lebih parah lagi, cintalah yang menyebabkan manusia mula melupakan batasan-batasan pergaulan yang telah Allah gariskan. Manusia sendirilah yang telah mencemari cinta yang fitrahnya kudus dan suci..

 

Ingatlah semua..cinta itu bukan sahaja tak mengenal sesiapa, tapi juga tak mengenal batas haram dan halal. Dalam bercinta nie, liciknya strategi syaitan menipu pemikiran sepasang kekasih. Orang yg berjumpa kekasihnya memberi alasan..” alah tak pegang2 pun..”. Orang yg pegang2 pula kata “..ala, bukannyer berzina pun..”. Orang yang berzina pun masih ade alasan ” ..alah, takde la sampai pregnant”. Seolah-olah dia tak rasa ape yg dibuatnye tu salah.

 

Nau’zubillah min zalik. Di usia kita ni, cinta perlulah dihijab dengan iman dan khasyatillah, takutkan Allah. Allah jadikan cinta tu sebagai satu ujian..

 

Teringat aman satu ayat ni..

 

“Allah ciptakan di antara lelaki dan perempuan itu fitnah ya’ni ujian atau kejahatan melihat sejauh mana kita bersabar dengannya dan kita kena ingat Allah itu Maha Melihat.. "

 

jadi, sama sama lah kita mengharungi fatamorgana kehidupan ni dan berusaha mencapai keimanan tahap 4 flat..insyaAllah….

 

yang baik itu datang dari Allah, dan yang sebaliknya tu datang dari diri aman sendiri..

 

renung-renungkan lah..

 

~aman shah ~

"...man jadda wa jada..."

0 teguran dan kutukan: