Kematian

Umat Islam sekarang suka berseronok dan bersuka ria. Apabila berbicara tentang mati, mereka hanya mengakui bahawa mati itu pasti datang. Sedikit sahaja yang mengambil langkah persediaan bagi menghadapi mati. Ramai yang membeli polisi insuran nyawa atau kemalangan berbanding membuat persediaan menghadapi hari mati.

 

9-9-2009 4-52-47 AM

Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 95, Allah telah menceritakan gelagat orang-orang Yahudi yang hidup melakukan dosa dan tidak memikirkan sangat soal mati. Firman Allah, “Dan sudah tentu mereka tidak akan mencita-citakan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang telah mereka lakukan; dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu.”

 

Menurut Abdullah Bin Umar, Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Sesungguhnya hati-hati ini akan berkarat sebagaimana besi berkarat apabila terkena air.” Beliau lalu ditanya, “Ya Rasulullah, apakah penggilapnya?” Rasulullah bersabda, “Banyak ingatkan maut dan membaca Al-Quran.”

 

Kematian

 

Mati itu indah, nikmat lagi lazat..! Maklumlah.., balik ke asal dan pulang ke kampung sentosaku…!! Itupun bagi mereka yang tahu jalan pulang.., lagi mengenal akan Tuan yang empunya diri..

 

Tambahan pula dunia ini adalah penjara bagi orang-orang mukmin..! Sukakah kalian(org-org beriman) menetap dalam penjara lama-lama..? Sama ada suka, berani atau takut, anda akan dibebaskan dari ‘ penjara’ ini apabila sakaratulmaut datang mengundang untuk pulang..

 

..kalau tak tau dan tak jumpa jalan pulang, alamat sesat-larat lerr…! Oleh itu bersedialah mencari jalan pulang sebelum kita dijemput pulang.., ianya akan ditunjuki sekiranya kita berusaha bersungguh-sungguh…

 

al-ankabut

ALLAH berfirman..,”Dan orang-orang yg berjihad untuk(mencari keredhaan)Kami,benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka akan jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” – (Al Ankabut :69)

 

Al-Fatihah buat Ngah Som yang telah kembali ke rahmatullah Jumaat lepas.

2 teguran dan kutukan:

relax said...

al fatihah.. meingati mati itu bujak

relax said...

salah ejaan.. mengingati mati itu bijak..aisshh