Sepetang Bersama iLuvislam.com

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selesai sudah satu lagi program anjuran team event iLuvislam.com yang bertempat di Masjid Usamah bin Zaid, Wangsa Maju. Satu program untuk semua krew-krew iLi.com tidak kiralah dari team moderator, dari team artikel, dari team business, dari wakil ipt, dari team designer, dari team kaunselor bahkan dari dr love pun dijemput menghadiri DK1 ini. Hanya mereka yang tidak datang itulah satu kerugian buat kamu semua. huhu...

Kepada kamu-kamu yang tidak dapat hadirkan diri untuk majlis DK1 ini, pasti terasa jelousnya dengan komen-komen serta post-post mereka yang hadir. Tidak kiralah dalam belog-belog mahupun dalam warung kopi. Semua masih panas membicarakan DK1 dan FORUM : Monyetnya cinta kita.

DSC_0204 mereka-mereka yang menghadirkan diri untuk DK1

My Journey

Seperti biasa, bangun seawal pagi untuk menunaikan hak Allah keatas hambaNya ini. Selesai menunaikan solat subuh, masih berasa berat hati untuk pergi majlis berkenaan. Sambil guling-guling atas katil kesayangan aman itu, otak ligat bertanya, mahu PERGI atau TIDAK? Aman hendak kisah apa, bukan aman register pun. huhu. Tapi si Syawal sudah sound awal-awal semalam ketika majlis forum wacana ilmu, "kalau aman tak datang, siap!" Bajet garang! Aman tak takut laa...huhu

Sudah puas berguling-guling atas katil yang empuk, aman bangun menuju kotak serba tahu (komputer). Jari-jari menari-nari atas papan kekunci. Mata liar memehati sekeliling monitor, sedang otak ligat berfikir. Hampir pukul 0700 barulah aman memberi kata putus pada diri aman. "AMAN, PERGILAH!"

Apa lagi, persiapan bermula. Selesai sudah semuanya, turun merapati motor lajuku sayang. Yamaha 125Z, nak merempit pun no hal. Memang niat dari awal lagi, baik naik public transport sahaja, takut balik karang, jadi macam lisam, sambil bawa motor pun boleh tidur. Haha. Bukan setakat lisam sahaja, aman pun pernah juga drive sambil tertido. standard arr tu~~

Parking motor di stesen Putra LRT Kelana Jaya, Menaiki train terus ke Wangsa Maju. Sampai di stesen Wangsa Maju pukul 0806. Aman ingatkan program start pukul 0800, telefon lisam. Niat dalam hati, kalau lambat dah ni, memang aku naik balik train ni pi lepak KLCC ka. huhu. Nasib baik tuan president (akhi Imran) cakap belum mula. Patut la, perancanganprogram sepatutnya pukul 0830.

Aman jalan kaki ke Masjid Usamah bin Zaid berpandukan arahan dari forum cakap, cari masjid atas bukit berkubah warna maroon. Turun sahaja dari train, aman mencari-cari kubah berwarna maroon. Sampai di masjid, aman mencari-cari, bahagian mana krew-krew berkumpul. Telefon lisam lagi ( apa-apa hal, cari rakan sekutu laa), dia kata kat bawah, (padahal masa tu aman kat bawah dah) tapi tu bahagian UG. Memang laa tak sama.

Naik atas, berkenalan la dengan ahli-ahli jemaah yang lainnya. Aman kan peramah, habis semua orang nak ditegurnya. Tapi, mesti laa lepak dengan sekutu kuat (lisam ngan syawal). Hahaha. Tunggu punya tunggu, program start pukul 0900. Sebab apa? Brother Wann and pembantunya aina belum kunjung tiba. Tak sampai-sampai lagi. (amboi, dalam email bukan main lagi buat statement, "be puntual, plan your journey!" Alih-alih dia yang lambat. Sapa makan cili, dia terasa pedasnya. (Dah tau dah sapa makan, sure la orang yang kuat makan!)

Program berjalan sampailah pukul 1400. Tapi aman lepak-lepak kejap dalam masjid tu sambil borak-borak dengan krew-krew yang lain. Program berjalan dengan lancarnya. Terlalu gembira, dan tak dapat digambarkan dengan kata-kata. (yang tidak hadir, sori tak dapat nak describe camner bestnya) Jangan Jeles ok!

Selepas itu, aman, Sayuti dan Anuar bergerak ke stesen Putra LRT. Anuar turun di Pasar Seni untukmeneruskan perjalanannya menaiki bas ke Kajang dan Sayuti turun di KL Sentral untuk bertukar ke KOMUTER. Aman mana lagi?Putra LRT yang paling hujung sekali, Kelana Jaya. Alhamdulillah, sampai di rumah dalam pukul 1655.

Pengisian Majlis

9.10 pg : Ucapan MC (Bro Lisam)

- Dengan lagak machonya, sekutu aman ini memulakan majlisnya.


9.12 pg : Bacaan Doa (Bro Syawal)

- amiinn...


9.15 pg : Ucapan Tuan Rumah (Dr.Cinta)

- Ni ucapan pembukaan sahaja, bukan nasihat cinta buat asma! (tak tau, syawal cakap)


9.30 pg : LDK Taaruf -Al Ankabut

- Slot LDK Taaruf antara krew-krew yang lain dijalankan dengan permainan 'sarang labah-labah' atau dikenali sebagai al-ankabut. Mengenali krew-krew lain. Tak kenal, maka tak cinta kata orang!


10.00pg: Refleksi LDK [Bro Sayuti (wakil lelaki) , Sis Hafizah (wakil wanita 1) ,Sis Surinah (wakil wanita 2)]


10.10pg: Salam Ukhuwah


10.20pg: Sharing with MR Presiden (Sejarah n Misi iLi)

- Slot Sejarah dan Misi iLuvislam.com. Slot ini telah disampaikan oleh tuan president kita, Akhi Imran. Slot yang agak panjang, tetapi berbaloi


10.50pg: Hala Tuju iLi

- Aktiviti seterusnya Hala Tuju iLuvislam. Dimana ada sesi soal jawab dan macam-macam.


11.45pg: LDK Team Building - Kontraktor Berjaya

- Sebelum berakhir, ada aktiviti LDK lagi satu, Team Building. Disini para peserta dikehendaki membina satu menara yang tinggi, kukuh dan cantik. Well, kumpulan aman la yang paling cantik! Huhu. Betul tak makngah asNiza? Tapi kumpulan akak kecoh!!


1.00 ptg: Penyampaian Hadiah


1.10 ptg : Makan!!!!

Setelah selesai semuanya, aktiviti yang sangat-sangat ditunggu-tunggu oleh lisam, syawal, akak masyitah dan aina. Napa? Sebab makan~~ tul dak?wahaha...

Selesai solat Zohor, ada meeting untuk moderator pulak. Selesai sahaja meeting moderator, meeting dengan team event la pulak. Tapi aman tak kisah, sebab aman tak terlibat! Boleh duduk makan aja~ Ahaks~

Perkara Menarik Sepanjang DK1

Situasi pertama

Ketika sedang menikmati juadah 'potluck' kita itu, masa itu aman duduk sebelah tuan akhi Imran dan Syawal duduk di sebelah Imran. Masa itu, aman tegur Masyitah. Aman cakap, "akak Masyitah, makan laa banyak lagi. Tak cukup tu". Lepas itu, akhi Imran pandang aman, " Napa panggil Masyitah akak?"

Err..Seperti biasa, aman pandang Im sambil senyum sahaja. Tiba-tiba sahaja, ada laa suara-suara sumbang dari sebelah Im berkata-kata "aman perasan muda la tu"

Zzziinnngg..Berdesing aman ngan budak Syawal sekor ni.

Situasi kedua

Pada situasi ini, aman ngan syawal tengah sakat pakcik lisam. Ketika ini pakcik lisam sedang makan 'dadih istimewanya'. Aman panggil laa iLa. "kak iLa, bagi lisam satu saja ka dadih istimewa?" Lepas itu, ada laa sikit-sikit syawal tambah bagi cukup rasa. Tiba-tiba abang kaunselor kita tanya aman, "iLa tu umur brapa yang amanpanggil dia akak?"

DSC_0237

(pada situasi ini)

EErrr...Cit, senyum lagi laa aman..Tapi, suara-suara sumbang di belakang itu tetap ada! Bagaikan suara riang-riang di tengah hari. "aman perasan muda"

SYAWAL...kalau ada cili, memang dah cili dah mulut dia tu!

Situasi ketiga

Masa ni, Asma baru masuk. Dia nak makan apa tak ingat, tapi aman tanya la, "hai kak Asma, cukup ker tu?" Asma jawab, "dah tua tapi nak panggil orang akak lagi!"

Suara kodok tu pun muncul dari belakang "aman perasan muda la tu kak!"

Sabar jer la aku ngan syawal! Tak per kau, hari ni hari kau. Esok-esok tak tau lagi.

p/s : Mungkin macam ni dah kot sifat orang lahir 22 April? Aman sendiri ngaku, kadang-kadang cara syawal tu, mengingatkan aman pada 'suatu masa' tersebut!

Situasi empat

Masa hendak pulang sudah, ketika bersalaman dengan Dr Love, sambil-sambil peluk tu, "Selamat Pengantin Baru!" Errk, tu ucapan untuk Ustaz Zahir ke?

Situasi kelima

Soalan favourite sepanjang program "SIAPA?"

Sekian dahulu laporan DK1, semoga kita bertemu lagi dalam DK2. Pada mereka-mereka yang tidak dapat menghadirkan diri untuk DK1, cuba-cubalah untuk hadirkan diri untuk DK2 nanti. Pada Arisha, terima kasih atas bookmark berkenaan, sangat terharu menerimanya. Chumel!

Sekalung Penghargaan

To : Akhi Imran

Terima Kasih kepada akhi Imran atas segala-galanya. Dari mula aman menjadi krew sehinggalah saat ini. Dan sepuluh jari disusun harap maafkan segala silap dan salah sepanjang menjalankan tanggungjawab ini.

To : Syawal

Jangan sengal-sengal sangat. Nanti syawal kena serang dengan 'musuh-musuh' syawal kan susah. Takut mereka tengah menyiapkan bala tentera untuk menyerang syawal balik sahaja.

To : Lisam

Dah jadi MC, tak dapat laa nak buat-buat perangai sama-sama. haha. Later di lain program pulak! haha

To : Akak Masyitah dan Angkatannya

DSC_0217

Terima kasih atas makanan yang banyak itu. Banyak sangat masaknya. Tapi tak kisah, sebab kalau tak habis, nanti sorang-sorang akak boleh habiskan.. Betul tak? Huhu

To : Bro Wann

Tahniah dan terima kasih atas anjuran program yang menarik ini. Semoga team event akan menganjurkan lebih banyak aktiviti-aktiviti manTOP di masa akan datang.

To : Aina

Huh, makhluk kuat makan. Terbukti juga apa yang aman ucapkan. Thanx ya aina atas program yang bermakna ini!

To : Akak iLa

Thanx atas dadih itu. Tapi jeles la, Lisam sorang sahaja yang dapat 'dadih istimewa'. Tak aci la macam tu. huhu. Dalam forum bukan main rancak bersembang, tapi reality, pemalu rupanya~~

To : Sayuti

Apa yang dibualkan, diam-diam sudah. Jangan heboh-heboh

To : Arisha

DSC_0259

Thanx for the bookmark even arisha tak datang, tapi buah tanganmu membahagiakan ramai orang. Aman cilok 2. huhu

To : Anwar

Semoga niatmu untuk menurunkan berat badan berjaya!

To : Akak Asmaa

Sabar ajer laa dengan aman k? Huhu, len kali nak pakat ngan syawal lg kenekan akak!

To : Akak Asniza

Akak kecoh! Team akak tipu pasal bagunan tu. Patut team kami yang menang!!

To : Akak Ahyana

Asik-asik sama jaa dengan akak and lisam. sabo jer laa..huhu

To : Puteri

Tak sempat nak bertegur sapa. Sekejap aja tegur, tu pun time tgh meeting. Puteri macam isteri orang dah tgk~~ huhu

To : Akak Nisa

Sori, aman rembat hamper untuk group kita. Jangan jeles. Kira ok la tu dapat juga yang team no 3. Team loser sebab ada syawal!!

To : Dr Love

Ermm, Ucapan itu terlalu awal untuk aman. Patut kena tunggu makngah atau ustaz dulu. Tak pun, sesuai untuk ustaz Zahir. Hehe

To : Everybody yang datang DK1

Alhamdulillah, kerjasama semua telah menjayakan majlis berkenaan. Seronok bekerjasama dengan kalian dibawah satu payung.

To : Mereka-mereka yang tidak dapat hadir dengan alasan

Rugi la kalian tak dapat join aktiviti yang sungguh menarik ini. Lain kali cuba hadirkan diri ya.

To : Mereka-mereka yang tidak hadir tanpa alasan

Korang memang hampeh! Dalam forum, bukan main lantang, bila ajak face to face, takut ker? (anggap ini cabaran buat kalian)

Semoga bertemu lagi di aktiviti iLuvislam.com yang lainnya.

Wasalam.

~ aman shah ~

"...man jadda wa jada..."

40150 Shah Alam, Selangor

7 teguran dan kutukan:

azzahra_solehah said...

aman, dh ramai sg yg tegur tu...sedar la aman...aman, wake up...jgn bermimpi lg...kembali ke alam nyata...aman tu dh TUA bangka...hak3..pasni pgl ADIK masyitah ye...hak3...

AsNiza said...

aman..

bukan azniza la asniza..huk3..
tk kire la lawa ke idak, yg penting menang, haha..lalala~

kecoh eh? hik3..memeriahkan lagi suasana.. mana tidak, sejak tertengok bangunan sedirik, takleh tahan nak gelak..serius bangunan kami huduh tapi yang penting, kami juara! lalala...

kan masyitah kan? ^_^

ahya_ijja said...

huh..sy x termasuk krew yg hampeh ok, sbb sy x pi ngan reason yg mantop..

alala..mmg jeles baca progrm nih.. DK2 sy mesti p..insyaAllah..

lawak la entri kali ni..haha..xbleh tahan sengih semuanya di kakak kakak kan oleh c aman nih..

;D

Unknown said...

salam... roti batik tur kak surina la yg buat..huhu

Wal said...

segala penulisan aman dalam entry ini adalah karutan semata-mata.
tiada kaitan dgn saya.

harap maklum.

Anonymous said...

Akhirnya..setelah mencuba dr smlm..dpt jugk arisha bce..

best3..tp psal ape asyik syawal je kate broAman perasan muda??

bukan broAman nagn syawal sekufu ker???

hahaha..bgus update blog..suke3..

p/s:
insyaallah..arisha nk join aktiviti ili yg laen..

azzahra_solehah said...

betul tu kak niza...even menara kite huduh, tp kukuh...aman sgt jeles tu kak..hehe

aman, pembetulan...biskut batik tu kak surinah yg buat...kami hanya membantu...

makaroni tu baru ADIK masyitah yg masak, yg lain masih membantu..hehe