Allah Maha Kuasa

 

Assalamualaikum...

 

"Hello Man, hang dah baca mastika bulan julai lepas?" Tanya seorang kawan tiba-tiba.

"Tak baca pon. Tak dak masa aku nak baca buku-buku macam tu. Bukan best pon" aku menjawab

"Hang try cari, hang baca artikel pilot peluk Islam selepas bawa jenazah ulama tu. Lepas tu hang cari la sapa ulama tu"

"OK!" jawab aku dengan tidak berapa semangat.

 

Sebenarnya aku malas nak baca buku-buku macam tu. Sebab isi dan isu yang diutarakan kurang menarik minat aku. Tetapi dah kawan suruh baca, tu yang baca juga.

 

mastika 1

 

mastika 2

 

Selepas berfikir sejenak, saya membuat keputusan siapakah ulama yang dimaksudkan kerana dalam mastika itu, tidak dinyatakan siapa nama ulama tersebut. Maybe sebab politik kot. Pada firasat saya ulama yang dimaksudkan ialah Al Marhum Dato’ Hj. Fadhil Mohd Noor.

Sebab apa saya kata demikian?

 

1. Dalam mastika menyebut kejadian itu 6 tahun dahulu.

-Ustaz meninggal pada 23 Jun 2002.

 

2. Dalam itu juga dinyatakan ulama itu meninggal sebab sakit jantung dan meninggal di sebuah hospital di Kuala Lumpur.

-Ustaz menerima rawatan selepas melakukan pembedahan pintasan jantung di Hospital Kuala Terengganu mula-mula. Selepas itu dibawa ke HUKM.

 

3. Jenazah ulama itu diterbangkan dari Subang airport ke utara Malaysia.

-Jenazah ustaz diterbangkan oleh TUDM dari Subang Airport ke Penang Airport.

 

4. Jasadnya disemadikan di sebuah madrasah di tempat kelahiran beliau.

-Ustaz Fadhil Noor dikebumikan di Madrasah Darul Ulum di Pokok Sena. Madrasah itu diasaskan oleh ustaz sendiri. Ustaz juga ada menyuarakan agar jenazahnya disemadikan di madrasah itu. Ustaz juga dilahirkan di Alor Setar, Kedah

 

Fadzilmohdnoor

Al Marhum Dato’ Hj. Fadhil Mohd Noor

 

"... kalau boleh saya tak nak berhenti bercakap sebab saya berucap dengan orang yang saya kasihi dan saya sayang!" -- Diucap oleh Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor ketika majlis penutupan Muktamar PAS ke-48, muktamar yang terakhir sebelum beliau menghembuskan nafasnya terakhir.

 

Rujukan:

Wikipedia - Ustaz Fadhil Mohd Noor

Al Marhum Dato’ Hj. Fadhil Mohd Noor

 

Subhanallah. Amat kagum saya membacanya. Sudah meninggal pun masih mampu berdakwah. Bukan calang-calang orang dapat melakukan sebegitu.

 

Kedatangannya disyukuri, pemergiannya diredhai.

 

Al-Fatihah buat beliau dan sekeluarga.

 

Takbir!

Allahuakbar!

Takbir!

Allahuakbar!

Takbir!

Allahuakbar!

 

 

Wasalam

~ aman shah ~

"...man jadda wa jada..."

1 teguran dan kutukan:

Liza @ Adzriel AB said...

Sejarah kehilangan ulama yg di sayangi.. Alfatihah.

http://adzriel.blogspot.com/2011/06/al-fatihah-9-tahun-ustaz-fadzil-noor.html