Ujian Tingkatkan Kematangan

 

Ya Allah Yang Maha Pemurah...

imtihan

 

ENTAH kenapa hari ini saya tergerak hati untuk menulis mengenai peperiksaan. Maybe exam just around the corner. Maybe juga untuk menenangkan hati adik saya Mohd Fahmy Hamzah yang hari ini bermulanya perjuangan dengan bebanan exam SPM or just to make my little sister know that if PMR just finish, she still have other exam will coming!

 

Dengan kondisi sekarang yang semakin tertekan dengan tekanan dan bebanan exam yang datang mengetuk pintu hati kesabaran. Tapi itulah hidup sebagai seorang pelajar. Tidak boleh lari dari menghadapi exam.

 

Tiada manusia yang tidak diuji dengan tekanan. Sama ada di rumah, pejabat atau keluarga, tekanan tetap ada. Malah tekanan dianggap sebagai lumrah dalam perjuangan dan hidup manusia.

 

Bagaimanapun Rasulullah memberikan penawar untuk berdepan tekanan seperti sabda baginda yang bermaksud,

"Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan ALLAH akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut." (Riwayat al-Hakim)

Ingatlah bahawa ujian selalu seiring dengan perjuangan. Oleh itu, ia tetap memerlukan bekalan iman, sabar, istiqamah dan doa. Ujian dijadikan Tuhan untuk mengukur tahap keimanan seseorang itu kepada ALLAH dan seluruh ajaran-Nya adalah benar dan diikuti oleh perlakuan dan tindakan atau hanya terhenti setakat di mulut sahaja.

 

Umat Islam akan diuji dengan lima perkara iaitu saudara seagama sentiasa dengki terhadapnya, orang munafik yang sentiasa membencinya, orang kafir yang sentiasa memeranginya, syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkannya dan bsikan hawa nafsu yang sentiasa monggoncang keimanannya. Semuanya ini menuntut kesabaran dan di dalamnya terdapat ganjaran pahala yang besar daripada ALLAH.

 

Lawan bagi sabar adalah mengeluh dan merupakan perbuatan yang amat dilarang oleh agama kerana mengeluh akan membuatkan melemahkan semangat dan menerbitkan rasa kecewa serta putus asa sedangkan ALLAH berfirman yang bermaksud,

11-11-2008 11-54-09 AM

Yang penting, sering sematkan dalam hati, tanpa masalah atau ujian, tidak akan lahir kematangan kerana pengalaman dalam menyelesaikan masalah adalah guru terbaik dalam menjamin kejayaan dalam kehidupan.

 

" Ya Allah, Jika kelulusan di dalam peperiksaan ini mendekatkan aku dengan Mu, maka Kau kurniakanlah kelulusan kepadaku, tetapi jika kegagalan lebih mendekatkan aku dengan Mu, Kau berilah petunjuk kepada ku"

 

Wasalam..

 

~ aman shah ~

"...man jadda wa jada..."

0 teguran dan kutukan: