Kegemilangan Nasyid..

 

Bismillah...

 

Dengan nama Allah....

 

Post kali ini bukanlah seperti sebelum ini. Hanyalah sekadar mengisi masa lapang. Idea tidak banyak untuk menulis. Masa tengah surf internet sambil dengar nasyid dalam koleksi saya, terfikir untuk berkongsi bersama rakan-rakan diluar sana.

 

Saya ini bukanlah peminat hardcore nasyid, tetapi mendengar nasyid untuk mendekatkan diri dengan Allah agar lidah ini tidak kering menyebut nama Allah. Agar diri ini agar sentiasa mengingati Allah. Adakala saya mendengar juga lagu-lagu kontemporari. It depend on my mood!

 

Tetapi, sejak kebelakangan ini, saya naik muak mendengar nasyid. Kerana apa? Kerana banyak kumpulan nasyid sekarang banyak mendendangkan lagu yang mendayu-dayu berkisar cinta. Terlalu banyak sangat yang berkisah tentang cinta manusia. Kadang-kadang membuatkan saya terfikir, apa yang membezakan penyanyi-penyanyi nasyid ini dengan kumpulan penyanyi-penyanyi lain seperti Shiela on 7, Spring, Spin dan lain-lain lagi. Motif yang disampaikan sama. bab CINTA MANUSIA! cuma yang membezakannya sedikit sahaja. Yang seorang agak terbuka, yang seorang lagi agak 'islamik'. itu saja! Oh, satu lagi. Pakaian mereka. Ini membuatkan saya lebih respek pada 'orang lama' seperti Raihan. Tema yang dibawakan lebih mendekatkan diri dengan Allah. Banyak berkisar menasihati. Saya bukan hendak mengkondem siapa-siapa. Hanyalah pandangan kerdil saya sahaja.

 

Disini saya ingin berkongsi penyanyi nasyid luar negara. Maybe ada rakan-rakan yang tidak pernah mendengar atau mengenali beliau lagi. Nama penyanyi nasyid itu adalah Dawud Wharnsby Ali. Suaranya lunak sekali. Lagu beliau yang paling terkesan dihati ini menerusi lagu Sing, Children of the World dan The Prophet's Hands. Lagu-lagu nasyid beliau lebih kurang macam lagu-lagu nasyid karangan Yusof Islam (aka Cat Steven). Anak kelahiran Canada ini telah menghasilkan banyak lagu-lagu nasyid yang amat terkesan dihati pendengarnya. Untuk keterangan lebih lanjut, sila kunjungi laman web beliau.

 

Laman web beliau: www.wharnsby.com

 

Disini saya sertakan juga contoh-contoh lagu nasyid dendangan Dawud Wharnsby Ali. Enjoy it!

P/S - Sebelum mendengar lagu-lagu nasyid yang saya paparkan ini, pause dahulu player radio nasyid.fm agar ia tidak mengganggu nasyid itu nanti. Scroll page ke bahagian bawah sekali, dan pause player radio itu.

Sing, Children of the World!

 

The Everything Song

 

Bismillah A Whisper of Peace

 

Ini pula hanyalah tambahan sahaja. Tidak tahu siapa penyanyi dia. Amat menarik burdah ini. Selamat mendengar!

 

Mawla ya salli wa sallim

 

 

Happiness is not so much in having as sharing. We make a living by what we get, but we make a life by what we give. -Norman Macewan-

 

Friendship marks a life even more deeply than love. Love risks degenerating into obsession, friendship is never anything but sharing. -Elie Wiesel-

 

~ aman shah ~

"...man jadda wa jada..."

1 teguran dan kutukan:

Unknown said...

ketemu blog in dlm mencari lagu..hehe.. nice saying~ sharing is caring :D