keperluan VS kehendak

Apa yang dimaksudkan dengan KEPERLUAN?

Keperluan adalah sesuatu yang kita perlukan untuk meneruskan kehidupan. Kadang kala ia bertentangan dengan kehendak. Sometime ia boleh jadi sesuatu yang diluar jangkaan kita. Keperluan adalah anugerah Allah kepada setiap hambaNya. Kita kadang-kadang jarang menghargaai keperluan ini sehinggalah ianya hilang dari kehidupan kita.



Apa yang dimaksudkan dengan KEHENDAK?

Kehendak adalah sesuatu benda atau barang yang kita hajatkan atau impikan. Biasanya sesuatu yang indah dan mempersonakan. Adakalanya ianya sesuatu yang mustahil untul kita kecapi. Kadang kala kehendak itu berakhir dengan kekecewaan atau kegagalan apabila impian yang terpendam dihati tidak dizahirkan dengan usaha. Bagi orang yang menuju kejayaan, kehendak adalah sesuatu target yang mesti dicapai dengan usaha yang bersungguh-sungguh tanpa mengenal erti kegagalan.





Kehidupan adalah sesuatu yang perlu kita hargai kerana setiap saat yang berlalu tidak akan kembali lagi. Jadi cubalah untuk hargai apa yang ada disekeliling kita walaupun ianya bukanlah sesuatu yang kita impikan. Ingatlah, hidup tidak seindah impian... Firman Allah di dalam a-Quran :



Adakalanya, kita rasakan apa yang kita ada bukanlah yang terbaik untuk kita. Sebenarnya Dia Maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Ketahuilah, segala yang kita ada sekarang adalah yang pemberian yang terbaik dariNya. Impian bukanlah hanya indah di dalam diri tetapi ianya akan menjadi lebih indah sekiranya impian dijadikan target untuk dicapai dengan usaha tanpa jemu dan bersedialah untuk gagal dalam usaha mengejar sebuah impian. Kegagalan itu adalah suatu kejayaan kerana dengan kegagalan sebenarnya kita telah mendapat sesuatu yang berharga dipanggil PENGALAMAN...


~aman shah~
"....man jadda wa jada..."

1 teguran dan kutukan:

liyana said...

emm..selalu menghadapi masalah ni...sukar nk bezakan..tp bile dh tau ia nyer kehendak, tetap ssh nk tangkis godaan..huhu