Aman, awat hang buat macam itu?

Assalamualaikum...

Hari ini, ada seorang hamba Allah itu menegur saya mengenai blog saya ini.

"Kenapa kau buat link untuk ayat-ayat al Quran tu? Kenapa tak buat direct ja?"


Terima kasih kepada yang bertanya. Memang saya sendiri akui agak susah nak baca macam itu. Tapi saya tiada choice lain. Ada 2 sebab saya buat macam itu.

Yang pertama, saya buat macam itu sebab saya tidak tahu macam mana hendak buat tulisan ayat al Quran direct ke atas blog ini. So, sebab itulah saya buat macam itu. Kalau ada sesiapa yang tahu caranya, tolong ajari saya. Seperti kata pepatah ingeris "the best learning is teaching"

Yang kedua, saya buat macam itu sebab saya menghormati al Quran itu sendiri. Saya boleh tulis terjemahan ayat beserta rujukan sahaja seperti ini:

"Sesungguhnya Telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah"
(Surah Al-Ahzab ayat 21)

Memang macam itu nampak senang dan mudah dibaca oleh orang lain. Tetapi saya tidak menyukai cara itu. Dari sejarah yang saya tahu, al Quran dibawa masuk ke Tanah Melayu dengan tulisan Arab, Allah menurunkan al Quran dengan bahasa Arab. So, tidak salah kan kalau saya ingin mengekalkan keaslian al Quran itu sendiri dalam bahasa Arab.

Anyway, terima kasih pada hamba Allah itu.

Saya menerima sebarang teguran, komen, cadangan atau apa sahaja untuk memberikan yang terbaik untuk blog ini.

buah cempedak diluar pagar,
ambil galah tolong jolokkan,
saya budak baru belajar,
salah silap tolong betulkan.


wasalam

~aman shah~
"...man jadda wa jada..."


0 teguran dan kutukan: