Makna KeAMANan Israel

 

Assalamualaikum..

Semenjak menjelangnya tahun baru ini, tidak kira tahun baru Hijrah mahupun Masihi, kita dihujani dengan berita-berita yang amat menyentuh jiwa. Berita mengenai saudara kita di Palestin sana. Berita-berita yang kita baca atau terima hanyalah setitik titisan darah jika dibandingkan dengan Palestin yang dihujani dengan perbagai bentuk dan saiz peluru dan bom tidak kira masa dan tempat.

 

Kalau kita melihat berita di kaca-kaca televisyen, media cetak mahu1-8-2009 5-54-49 PMpun berita dari laman-laman web, seluruh dunia giat melaksanakan tunjuk perasaan @ demonstrasi bagi bertujuan mengutuk keras ke atas tindakan yahudi di Israel ke atas penduduk di Palestin. Namun sejauh mana ianya berkesan?  Adakah mencukupi hanya dengan berdemonstrasi? Tetapi kena ingat, ianya lebih bagus dari tidak melakukan apa-apa! Kita berdemonstrasi untuk menuntuk pihak Israel berdamai? Genjatan senjata? Adakah kita paham apa itu keAMANan oleh Israel?

 

KeAMANan Israel

 

Apa yang kita paham dengan AMAN yang dianjurkan oleh Yahudi laknatullah itu? Mari kita fahami serba sedikit tentang apa yang dimaksudkan oleh AMAN Israel.

Aman Military Intelligence - Agaf ha-Modi'in

Military intelligence, or Aman, produces comprehensive national intelligence estimates for the prime minister and cabinet, daily intelligence reports, risk of war estimates, target studies on nearby Arab countries, and communications intercepts. Aman also conducts across-border agent operations.

Aman is an independent service, co-equal with the army, navy and air force and has an estimated staff of perhaps 7,000 personnel. It is currently (2003) led by Major General Aharon Ze'evi.

Aman's Foreign Relations Department is responsible for liaison with foreign intelligence services and the activities of Israeli military attachés abroad. The Sayeret Maktal General Staff Deep Reconnaissance Unit is Israel's primary counter-terrorism and intelligence-gathering entity.

Small air force and naval intelligence units operated as semi-autonomous branches of Aman. Air force intelligence primarily uses aerial reconnaissance and radio intercepts to collect information on strength levels of Arab air forces and for target compilation. In addition to reconnaissance aircraft, pilotless drones are used extensively to observe enemy installations. Naval intelligence collects data on Arab and Soviet naval activities in the Mediterranean and prepares coastal studies for naval gunfire missions and beach assaults.

A number of electronic intelligence collection and observation facilities are located on the Golan Heights, including a facility at Har Avital which monitors Syria, and another at Mount Hermon which monitors both Lebanon and Syria.

Aman was held responsible for the failure to obtain adequate warning of the Egyptian-Syrian attack that launched the October 1973 War. Many indications of the attack were received but faulty assessments at higher levels permitted major Arab gains before the IDF could mobilize and stabilize the situation.

During preparations for the invasion of Lebanon in 1982, Aman correctly assessed the weaknesses of the Christian militia on which Israel was depending and correctly predicted that a clash with the Syrian garrison in Lebanon was inevitable. The chief of intelligence, Major General Saguy, made these points to the general staff and privately to the prime minister. But, although he was present at cabinet meetings, he failed to make his doubts known to avoid differing openly with Begin and Sharon. Saguy was forced to retire after the Kahan Commission found that he had been delinquent in his duties regarding the massacres at the Sabra and Shatila Palestinian refugee camps.

 

Petikan dari laman web Israel yang telah diterjemahkan ke bahasa MatSaleh (BM).

 

So, kalaulah AMAN itu sendiri tugasnya mencari target-target baru untuk negara-negara Arab, apa lagi yang kita harapkan dengan keAMANan dari Yahudi ini?

 

 

Kenapa Israel Sahaja?

 

Dunia ternampak mengutuk Israel kerana serangan tidak berperikemanusiaannya ke atas Gaza. Tetapi seperti biasa dunia tidak membuat apa-apa. Kenapa tidak? Kerana Amerika Syarikat berada di belakang Israel.

 

Dunia seharusnya juga mengutuk Amerika Syarikat. Pesawat pejuang dan bom yang digunakan adalah buatan Amerika. Jika ada kehilangan senjata, Amerika akan menggantikannya. Dan Amerika juga akan membiayai Israel bagi meneruskan keganasannya.

 

Selagi Amerika menyokong Israel kita akan lihat kebiadaban Israel membelakangkan pendapat dunia dan mereka akan terus membunuh orang Arab Palestin dan menghancurkan penempatan dan bandar mereka.

 

" When I said Israel rules the world by proxy, the American media and Government condemned me. But it is a fact that only those candidates approved by Israel can win elections in America. So much for democracy in the United States. Lets see the stand of the United States' new President. " Ucapan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir

 

 

Cerita Malaysia?

 

Seluruh dunia mengecam hebat yahudi laknatullah ini, tetapi Malaysia berlawanan arus. Orang memudik perahu ke hulu, tetapi kerajaan Malaysia memudik perahu ke hilir. Dengan semangat juang yang jitu dibawah pemerintahan "automatik" Pak Lah. Malaysia Boleh! Seperti post saya terdahulu, Selamat Datang Yahudi Ke Malaysia . Malaysia Boleh!

 

Cuba kita bayangkan, dari mana negara yang 'tidak wujud' itu memperolehi sumber pendapatan? Dengan duit yang terlalu banyak sehinggakan mencukupi untuk kelengkapan peperangan mereka? Sebenarnya, kitalah penyumbang kepada mereka. Saya tidak mahu menyentuh syarikat-syarikat gergasi yang kita sedia maklum, saya ingin menyatakan sesuatu yang mungkin kita tidak ketahui. Buah pisang kaki(persimmon) dari Israel ada dijual di pasaraya Kuala Lumpur. Dari mana ia masuk? Dari negara sekutu Israel iaitu Singapura.

 

Tidak mustahil suatu hari nanti, Singapura mampu memperbesarkan kawasan jajahan mereka dengan bantuan Yahudi. Cuba kita renungi sejarah Israel dan Palestin. Bagaimana sebuah negara yang tidak pernah wujud tetapi sekarang sudah menjadi besar! So, kenapa Singapura tidak boleh jadi begitu? Tunggu masa dan lihat.

 

 

Cerita Aman

 

Aman hanyalah penyampai cerita. Aman hanyalah seorang budak kampong yang bercita-cita tinggi. Cerita aman hanyalah mengharapkan kesejahteraan ke atas saudara-saudara aman di Palestine, Selatan Thailand, Indonesia dan seluruh dunia.

 

Aman mengharapkan keamanan yang aman dan harmoni.

 

Rujukan lain:

Agar Kaumku Beringat-ingat

Khutbah: Palestin Memanggil Kamu Pulang Kepada Islam

Palestine: Crisis Of Mind Before Land

Palestin dan Orientalisma

Palestin: Antara Ilusi dan Realiti

 

 

Wasalam. Peace itu aman!

~ aman shah ~

"...man jadda wa jada..."

1 teguran dan kutukan:

Aimi Syahirah said...

Allahu yubariku fik.

salam alaik :)