Mentari Disebalik Badai

بسم الله الرحمن الرحيم


Sungguh indahnya hidup ini, jika kita tahu akan hakikat sebab dan musabab yang terjadi ke atas kita pada setiap tarikan nafas menyedut oksigen Allah di muka bumi ini, dalam setiap kerdipan mata yang menjadi saksi kebesaranNya, dalam setiap langkahan kaki yang menapak di atas perut-perut bumi, dalam degupan jantung pada setiap saat dan ketika dan dalam setiap kesedihan dan kegembiraan kita semua.


Sesungguhnya, setiap penciptaan manusia-manusia itu bukanlah sia-sia. Setiap penciptaannya ada tugas dan rahsia tersendiri. Allah mencipta manusia dengan sebaik-baik ciptaanNya. Malah lebih indah dari kesekalian alam yang ada. Subhanallah! Begitu juga "masalah" yang Allah wujudkan untuk setiap anak Adam. Penghasilan masalah-masalah tersebut, wujudnya keindahan, kegembiraan dan hikmahnya tersendiri. Setiap masalah itu ada hikmah disebaliknya. Namun, sangat sedikit sahaja manusia yang dapat merasakan keindahan dan kemanisan dalam "masalah" itu sendiri.


Seandainya kita tahu akan keindahan dan hikmah di sebaik setiap masalah yang wujud itu, nescaya kita tidak akan lari dari masalah itu bahkan tidak mustahil kita pula akan mencari pelbagai masalah untuk memperbaiki diri kita. Itu jika kita sedar akan apa itu masalah sebenarnya, jika kita tidak tahu apa itu masalah, nescaya kaki-kaki itu terasa ringannya untuk melarikan diri dari maslah-masalah yang datang dan pergi bagaikan angin itu.


Adakah orang tua yang penuh kasih sayang mereka terhadap anaknya, ketika mereka memberikan 'masalah' (dalam proses mematangkan si anak) untuk diselesaikan atau dipecahkan, adakah mereka sudah tidak sayang kepada anaknya?. Atau seorang guru yang menyediakan peperiksaan (memberi masalah) untuk anak-anak muridnya kerana bencinya guru berkenaan terhadap anak didiknya? Atau seorang kekasih yang memberi masalah kepada pasangannya dalam menguji kesetiaannya, itu dianggap sadis?


Dalam kehidupan, kita pasti menerima masalah, yang datang silih berganti tanpa mengira waktu dan ketika dan silih berganti antara satu sama lain. Yang membezakannya, permasalahan yang besar ataupun permasalahan yang kecil. Tidak kiralah itu masalah pekerjaan, masalah agama, masalah keluarga, masalah percintaan, masalah individu ataupun apa jua masalah, percayalah... Masalah itu pasti datang!


Sesungguhnya, setiap permasalahan itu, ada hikmahnya. Dapat diuraikan mengapa Allah SWT menguji kita dengan pelbagai ujianNya.

  • Allah menggunakan masalah itu untuk MENGARAHKAN kita. Kadang-kadang Allah harus menyalakan api untuk membuatka kita terus bergerak. Sering kali masalah yang kita hadapi itu mengarahkan kita ke arah yang baru dan memberi kita motivasi untuk berubah. Adakala Allah menggunakan masalah itu untuk menarik perhatian kita!
  • Allah mewujudkan masalah itu untuk MENGUJI kita. Manusia ini bagaikan teh celup. Jika hendak tahu apa jenis teh itu, celup sahaja dalam air panas. Allah kadang kala ingin melihat sejauh mana kita beriman kepadaNya, dengan menurunkan masalah-masalah ini ke atas kita
  • Allah menjadikan masalah itu sebagai satu alat untuk MEMPERBETULKAN kita. Ada pelajaran-pelajaran yang hanya dapat kita pelajari setelah jatuh rebahnya kita dengan kegagalan.
  • Allah mempergunakan masalah itu untuk MELINDUNGI kita. Sebagai contoh, ketika hendak keluar dengan rakan-rakan, tiba-tiba Allah wujudkan masalah perut kepada kita, disebabkan kesakitan perut yang memerlukan kita ke tandas, rakan-rakan bertolak tanpa menunggu kita. Sampai suatu masa, kemalangan berlaku. Bukankah masalah sakit perut itu secara tidak langsung Allah melindungi kita dari kemalangan tersebut?
  • Allah menurunkan masalah itu untuk MENYEMPURNAKAN kita. Sedarkah kita, dengan setiap ujian dari Allah itu, yang hadirnya silih berganti tanpa jemu sedikit sebanyak telah mematangkan kita. Membentuk kita ke arah kesempurnaan hidup walaupun pada hakikatnya sempurna itu adalah mustahil!

Dan diciptakan olehNya, yakni Allah itu sendiri bahawa setiap penciptaan masalah itu, bukanlah untuk masalah itu semata-mata namun untuk memperindahkan kebedaraban kita di dunia ini. Subhanallah, banyak orang apabila diri mereka ditimba sesuatu musibah atau masalah, tanpak yang pertama sekali ada mengeluh...mengeluh dan mengeluh. Dan ada yang lebih menyayat hati, sampai membunuh diri akibat masalah-masalah itu!


Hadapilah masalah itu dengan senyuman, nescaya suatu saat nanti, masalah itu akan berubah menjadi mutiara yang berkilauan yang tidak akan pernah padam.


Surah Al-Insyirah ayat 5 berbunyi:

6-28-2009 8-56-05 AM

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan



Kadangkala Allah hilangkan matahari
Allah beri petir dan kilat
Kita menangis mencari mana sinar mentari
Tapi rupanya Allah nak hadiahkan pelangi yg indah
Itulah perumpaan hidup ini
Allah uji dengan pelbagai dugaan
Tapi tidak selamanya kita diuji
Bahagia pasti akan tiba
Sesungguhnya kita semua dalam ujian-Nya..~

عبدالرحمن بن همزة

40150 Shah Alam,Selangor

2 teguran dan kutukan:

Iman Aisyah said...

Salam,

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"
"sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"

(ayat 4-5 Al-Insyirah)


ada dua ayat dlm surah al-insyirah yg bagi penegasan.

Sesuatu berlaku ada hikmah dan masalah yg berlaku ada manisnya nnt(^_^)..mintalah pertolongan dari ALLAH SWT dgn solat dan sabar!~

Jazzakallah akhi!

ikhwana syuhada said...

saya masalah tak cari saya..saya yang cari masalah mcm mn nie bro aman.. tarbiyah skit isk isk isk. :)