Patutkah Sisters in Islam diharamkan?

Berikut adakah kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh Sistem in Islam di media-media arus perdana. Kenyataan-kenyataan yang mencabar kesucian agama Islam.

Kenyataan Mencabar Islam serta Menghina Rasulullah dan Ulama


Penulis-penulis berikut telah menulis rencana dalam suratkhabar perdana yang menghina Islam, Rasullullah dan ulama. laporan terhadap dua daripada mereka telah dibuat kepada Jabatan Agama Islam Negeri namun tiada sebarang tindakan diambil. Berikut adalah sebahagian daripada kenyataan-kenyataan mereka:


1.0 MENGHINA RASULLULLAH S.A.W


1.1 "...The fact that the Prophet had several wives and was known to have had sexual relations with 15 women, which included the concubine Rayhana who remained non-Muslim all her life is proof of the humanity of the Prophet."


("Fakta bahawa Nabi mempunyai beberapa orang isteri dan diketahui telah mengadakan hubungan seks dengan 15 wanita termasuk seorang gundik bernama Rayhana yang tidak Islam sehingga akhir hayatnya adalah bukti mengenai sifat kemanusiaan Nabi"


["Let Islam Lead The Way With Its Progressive View On Sexuality" oleh Farish A. Noor (NST, 4 November 2000)]


1.2 ".. the Prophet himself, in his specific historical context, was a tribal leader, and so the early oath of allegiance given to him were as atribal rather than just a religion leader."


(...Nabi sendiri dalam konteks sejarahnya adalah seorang pemimpin suku, dan oleh kerana itu ketaatan awal kepada baginda diberi kerana baginda adalah pemimpin suku lebih dari pemimpin agama)


["The Myth Surrounding the Islamic State" oleh Farish A. Noor (NST 1hb Disember 2001)]


2.0 MENCABAR ISLAM


"...Islam is discource and all discourses are open, contested and plastic..."


(Islam adalah suatu wacana dan semua wacana adalah terbuka, boleh dicabar dan plastik)


["Farish A Noor - Intelectual Provocateur" temubual oleh Amir Muhammad ('The Edge', 3 Dis 2001)]


3.0 MENGHINA MUFTI DAN ULAMA'


"Perhaps the turbans of the mufti are too tight and therefore not enough oxygen is getting into their brains. They are not thinking straight."


("...Mungkin serban mufti-mufti terlalu ketat dan sebab itu tidak cukup oksigen masuk ke dalam otak mereka. Mereka tidak berfikran waras")


"make fatwa which most of the people, including other ulama and mufti, do not follow"


(membuat fatwa yang mana kebanyakan orang, termasuk ulama dan mufti lain, tidak ikuti)


"many ulama themselves are perveyours of...pagan practices"


(ramai dari ulama sendiri penjual amalan jahiliyah)


"the ulama themselves are incapable of intelligent thought"


(ulama sendiri tidak mampu berfikir dengan cerdik)


["Now The Mufti Blame Hindi Films", Akbar Ali - The Sun, 21 Februari 2001]


4.0 MENAFIKAN HUKUM ISLAM MENGENAI MURTAD


"The Quran allows a person to become apostate twice and then to persist in his disbelief."


"..No punishment of any sort at all is prescribed for such a person other than that God will never forgive him nor guide him to the right path. This is God's promise. It is his law."


(...Al-Quran membenarkan seseorang menjadi murtad dua kali dan kekal sebagai kafir.
...Tiada hukuman dinyatakan ke atas sesorang yang murtad selain dari janji Tuhan yang tidak akan mengampuninya mahupun memberinya petunjuk yang lurus. Ini adalah janji Tuhan. Ini adalah undang-undangNya...)


("Death for Apostates Unjust" oleh Akbar Ali - The Sun, 14 Julai 1999)


5.0 MENAFIKAN HUKUM YANG TELAH JELAS DALAM AL-QURAN


"Therefore the question that should be addressed in our society today is not whether poligamy should be relegalised under the civil law for the non Muslims, but whether it should still be continued under the Islamic Family Law for the Muslims".


("Oleh kerana itu soal yang perlu ditangani di dalam masyarakat kita hari ini bukanlah isu samada poligami patut disahkan di bawah undang-undang Sivil untuk orang bukan Islam, tetapi samada ia sepatutnya dibenarkan terus di dalam Undang-Undang Keluarga Islam")


["Islam did not Invent or Encourage Polygamy", Sisters in Islam, NST 10hb Januari 2002]


6.0 ISLAM BOLEH DITAFSIR OLEH SESIAPA SEKALIPUN TANPA MENGIRA LATAR BELAKANG KEILMUANNYA


"Islam bukanlah milik individu atau mana-mana golongan yang mendakwa mereka sebagai ulama. Oleh itu sebarang pentafsiran terhadap sumber-sumber Islam seperti Al-Quran bukanlah milik para ulama semata-mata."


(Zainah Anwar, Pengarah Eksekutif Sisters in Islam: Utusan Malaysia, 26hb September 2000)


7.0 ISLAM DIPERSOALKAN


7.1 "For a muslim, the existence of a dual system of laws has proven problematic. Malik Imtiaz Sarwar, a lawyer who spoke on 'The Context Of Constitutionalism' gave an example: if Chinese below the age of 16 has consensual sex with an older man and reports him, it is statutory rape. In the case of an under aged Muslim girl, while the man will be guilty of statutory rape, she could be punished under Syariah Law - where the age of reason is 12 or 13 - and sent to a reformed center. Hence, underaged Muslim girls who are raped will be afraid to come forward for fear of being sanctioned.


The legislating of Islamic rules infringes on the Muslim girl's basic right, which ironically are protected under civil law. We are beginning to be shackled by our personal belief so much so that we have forgotten the fundamentals."


("Bagi seorang Muslim, kewujudan dwi sistem undang-undang telah terbukti membawa masalah. Malik Imtiaz Sarwar, seorang peguam yang berucap mengenai 'Konteks Perlembagaan' memberi contoh: jika seorang berbangsa Cina di bawah umur 16 tahun berzina dengan seorang lelaki yang lebih tua dan melaporkannya, ia adalah rogol statutori. Bagi kes gadis Islam, sementara si lelaki bersalah kerana rogol statutori, gadis itu pula boleh dihukum di bawah undang-undang Syariah - di mana umur baligh adalah di antara 12 dan 13 tahun - dan dihantar ke Pusat Pemulihan. Ini akan menghalang gadis yang dirogol dari membuat laporan kerana takutkan hukuman.


Menegakkan peraturan Islam akan mencabuli hak asasi gadis Islam tersebut, tapi ironinya ia dilindungi di bawah undang-undang Sivil. Kita sedang dibelenggu dengan kepercayaan peribadi sehinggakan kita terlupa perkara asas".)


Persoalan PUM ialah : Apakah hak asasi seorang gadis Islam di bawah umur 16 tahun yang berzina dengan seorang lelaki?


-Untuk melakukan zina dan tidak boleh diihukum?


7.2 "He also said that 'public Islam' can erode fundamental liberties, pointing to the case of a non Muslim trader in Kelantan who lost his right to livelihood when he was penalized for selling food to a Muslim during Ramadhan."


(..."Beliau juga berkata 'Islam awam' boleh menghakis kebebasan asasi, dengan mengambil contoh kes yang berlaku ke atas seorang peniaga bukan Islam di Kelantan yang hilang haknya apabila beliau di denda kerana menjual makanan kepada orang Islam di bulan Ramadhan")


-[Malik Imtiaz Sarwar]


[Petikan Laporan NST 11 Disember 2001 mengenai Bengkel Festival Hak Asasi yang dianjurkan oleh Majlis Peguam pada 8 Disember 2001 di Kuala Lumpur]

 


Petikan Memo Kepada Majlis Raja-Raja Melayu
"Islam Dicabar, Rasulullah S.A.W dan Ulama Dihina"
Oleh Persatuan Ulama Malaysia (PUM)
4 Februari 2002 - Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu

 

Petikan Dari : Kenyataan Mencabar Islam serta Menghina Rasulullah dan Ulama

p/s : Jika kenyataan sebegini dikeluarkan, adakah patut SIS diharamkan?

3 teguran dan kutukan:

ummujannah said...

patutkah SIS dihapuskan?

baca di Minda Tajdid kata tak boleh haram sesuatu sesuka hati..

baca di Faisal Tehrani lucu lak psl psl kuih tart dan kuih bom..'kakak2 dalam Islam' translate SIS..=)

NGO byk sungguh kat msia..byk xkisah yg penting tujuan satu!

~*komen selari dgn entry=Alhamdulillah..

al-aman said...

Ya, pendirian tegas saya, SIS wajib diharamkan... jelas sudah pendirian mereka terhadap Islam. Nama Islam yg diletakkan pada pertubuhan mereka sengaja digunakan utk mengelirukan masyarakat yg jahil.

Membiarkan SIS terus bertapak bererti membiarkan saki baki Islam terhapus satu demi satu. Akan tiba waktu, mereka akan mempersoalkan isu-isu yg lebih besar. Adaka ketika itu baru kita nak berusaha mengharamkan?!

kembara™ said...

Salam
saya menyokong al-aman 200%.
ini kerana melihat kepada kecelaruan yang dibawa oleh SIS membawa kepada kemudharatan kepada agama Islam itu semdiri.kalau mereka berani menafikan hukum hakam yang terdapat dalam al-Quran,apakah title yang sesuai diberikan kepada mereka..jangan biarkan Islam rosak dengan adanya golongan sebegini.
wallahua'lam